Laatst bijgewerkt: 17-07-2023

Hoe schrijf je goede teksten?

Goede teksten schrijven.. het blijft een moeilijke klus. Waar de ene persoon met gemak de ene tekst na de andere tekst kan schrijven is het voor de ander juist een hele lastige kluif. Een goede tekst schrijven doe je ook niet zomaar en het is zeker niet gemakkelijk. Er zijn veel verschillende dingen belangrijk waar je op moet letten zoals onder andere de schrijfstijl, de toon van de tekst, de structuur en daarnaast is het ook van belang dat je creatief, effectief en commercieel schrijft. Daarbij is copywriting en SEO een belangrijk onderdeel bij het schrijven van teksten. Je wilt immers door de teksten op je website (of ander kanaal) meer organische bezoekers krijgen en de lezer ook overhalen tot actie om meer verkopen te genereren. Maar.. hoe schrijf je een goede pakkende tekst en waar moet je op letten voordat je begint met schrijven? Wij helpen je op weg!

  • Hoe begin je met het schrijven van goede teksten?
  • Het belang van goede content
  • Handige tips voor het schrijven van goede teksten
  • Wat is copywriting?
  • Copywriting cursus

 

Hoe begin je met het schrijven van een goede tekst?

Voordat je begint met het schrijven van een tekst is het van belang dat je goed voorbereid bent en de juiste strategie bepaalt. Het is onder andere belangrijk goed na te denken over het doel van je tekst en daarnaast ook wie je met de tekst wilt bereiken. Door van tevoren goed in kaart te brengen wie je doelgroep is en wat het doel van de tekst is zal het schrijven een stuk gemakkelijker gaan. Zo kan je de toon van de tekst beter aanpassen en kan je een goede structuur in de tekst behouden. Wanneer je een jonge doelgroep aan wilt spreken is het niet verstandig om de lezers aan te spreken met u. Of andersom, wanneer je content bedoeld is voor bijvoorbeeld oudere mensen of hoge functionarissen binnen het bedrijfsleven, dan is het verstandig je toon van de tekst daarop aan te passen. 


Naast deze punten is het doen van zoekwoordenonderzoek erg belangrijk. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken kun jij je doelgroep beter aanspreken en de gestelde doelen bereiken. Met zoekwoordonderzoek krijg jij inzicht in welke vragen jouw doelgroep precies heeft of welke problemen ze tegen aan lopen. Met de juiste zoekwoorden word je beter gevonden via de Google zoekresultaten. Met verschillende tools kun je zoekwoordenonderzoek doen om er zo achter te komen welke woorden mensen gebruiken op google of zelf welke volledige vragen zij invullen in de zoekbalk. Hier kun je jouw artikel op aanpassen zodat jouw content gericht is op de specifieke vragen of problemen. Je kunt met tools als Ubbersuggest, Semrush, Semscoop en AnswerthePublic meer gegevens inzien. Deze tools zijn (beperkt) gratis te gebruiken. Zo krijg je meer inzicht in onder andere hoe vaak er op een specifiek woord of zin gezocht wordt, hoeveel concurrentie er binnen Google is, welke combinatie zoekwoorden nog meer interessant voor je zijn en welke vragen er gesteld worden die betrekking hebben op jouw ingevulde zoekwoord.

 

goede content schrijven

Het belang van goede content

Goede content is onmisbaar wanneer je succesvol wilt worden met je website (of ander kanaal). Door goede teksten te schrijven krijg je meer websitebezoekers, kan je meer verkopen genereren en doorgroeien naar een passief inkomen. Wanneer je wilt groeien binnen online marketing is goede content essentieel. Het is belangrijk dat jouw teksten de bezoekers inspireert, informeert of verder helpt met hun probleem. Het is de bedoeling dat door jouw content op de website je doelgroep aan je bindt en natuurlijk ook behoud. Het bereiken van je doelgroep is alleen mogelijk door copywriting/ SEO teksten te schrijven die ook optimaal zijn voor Google. Zo krijg je betere posities binnen de resultaten van de zoekmachines van Google wat natuurlijk meer organische websitebezoekers oplevert. 

Handige tips voor het schrijven van goede teksten

Door een goede voorbereiding ben je al een heel eind op weg. Doelgroep vaststellen, doel van de tekst bepalen en zoekwoordonderzoek is van groot belang voor een goede tekst. Naast deze tips hebben wij nog een aantal tips die jou verder helpen bij het schrijven van een goede tekst. 

 

  • Maak gebruik van koopgerichte zoekwoorden
  • Informeer niet alleen maar laat de lezer ook tot actie komen
  • Kwaliteit altijd boven kwantiteit
  • Zorg voor een duidelijke structuur
  • Goede koppen zijn van groot belang

 

Maak gebruik van koopgerichte zoekwoorden

Wanneer je met je tekst meer verkopen wilt genereren is het belangrijk om gebruik te maken van zoekwoorden met een koopintentie. Door woorden te gebruiken als kopen, bestellen, huren, boeken, reserveren, cursus, training, leren, etc is de kans groter dat je bezoekers bereikt die op zoek zijn naar een product of dienst om mogelijk te kopen. Door deze woorden in je tekst te verwerken kun je de verkopen op je website verhogen.

 

Met een website over bijvoorbeeld gitaar spelen is het belangrijk om naast de woorden 'Gitaarles' ook de woorden 'Online cursus gitaar leren spelen'  of 'Online cursus gitaarles kopen' te gebruiken. Hierdoor krijg je niet alleen bezoekers die op zoek zijn naar informatie, maar ook meer bezoekers die specifiek op zoek zijn naar het kopen van een goede cursus voor het leren van gitaar spelen.

 

Website over reizen? Verwerk niet alleen de woorden skivakantie of vakantiehuisje, maar maar een combinatie met zoekwoorden die een koopintentie bevatten zoals: 'Skivakantie boeken', 'Skivakantie boeken inclusief skipas', 'Vakantiehuisje Alphen huren', 'ski-helm kopen'. 

 

Informeer niet alleen maar laat de lezer ook tot actie komen

Meer bezoekers op je website door goede teksten is natuurlijk één van de doelen die je wilt behalen. Daarnaast wil je uiteraard ook dat je lezers overgaan tot actie. Schrijf daarom niet alleen informatieve teksten maar zorg ervoor dat je teksten er ook voor zorgen dat je de lezer overtuigd om een aankoop te doen. Een tekst schrijven om een lezer te informeren is één maar een sterke creatieve tekst schrijven die er ook voor zorgt dat je een gevoelige snaar raakt bij de lezer waardoor je verkopen omhoog gaan is een ander verhaal. Met copywriting leer je hoe je met je tekst een verschil kunt maken en meer verkopen kunt genereren. Over copywriting en de Copywriting cursus later meer!

 

Kwaliteit altijd boven kwantiteit

Er wordt vaak gevraagd hoe lang een tekst moet zijn om goede posities te behalen binnen Google. Hier is geen minimum aantal woorden voor. Een relevante tekst van 800 worden kan beter ranken dan een tekst met 1500 woorden waarin vooral woorden staan om het artikel mee op te vullen. Het belangrijkste is dat jij de vraag beantwoord of het probleem 'oplost' waar de bezoeker naar op zoek is. Op die manier heeft je tekst de meeste waarde en bereik je meer resultaat op de langere termijn. Het is aan te raden eerst onderzoek te doen op Google voordat je begint met schrijven. Type het zoekwoord in waarop je gevonden wilt worden. Je kan vervolgens kijken naar de eerste paar websites in de zoekresultaten. Zo weet je hoeveel woorden andere websites in hun artikel hebben gebruikt om op deze positie te komen. Zijn het voornamelijk artikelen van rond de 600 woorden? Dan kan jij een goed artikel schrijven met relevante informatie van 800 woorden of meer. Staan er op de eerste pagina alleen artikelen van 2500 woorden of meer? Dan zal een goed artikel van 800 woorden niet voldoende zijn.

 

Zorg voor een duidelijke structuur

Maak gebruik van tussenkopjes, witregels, afbeeldingen en opsommingen in je tekst. Een goede structuur in de tekst verbetert het leesgemak voor de bezoeker en ziet er veel professioneler uit wat ook weer positief bijdraagt aan de groei binnen de zoekresultaten van Google. Daarnaast is het belangrijk dat het artikel of blog ook juist opgebouwd is. Een pakkende inleiding en eindconclusie is daarbij essentieel.

 

Goede koppen zijn van groot belang

Het eerste wat je leest als je een artikel opent of door een artikel scrolt zijn de koppen boven de tekst. Geef in de kop duidelijk aan waar de tekst over gaat en maak een pakkende zin. Maak de titel niet te lang, maar wel interessant genoeg voor de bezoeker om verder te lezen. De kop van een tekst moet een trigger zijn voor de bezoeker om meer te willen lezen. Daarnaast heb je verschillende soorten bezoekers. De bezoekers die graag uitgebreid informatie willen lezen en snelle lezers. Met goede koppen is het ook voor de snelle lezers duidelijk waar de tekst over gaat en kun je interesse wekken om de tekst alsnog in zijn geheel te lezen. 

copywriting

Wat is copywriting?

Copywriting is het schrijven van sterke, actiegerichte teksten voor marketing en promotiedoeleinden. Met copywriting zorg je ervoor dat de lezen niet alleen geïnformeerd is na het lezen van je tekst, maar ook gemotiveerd is om een aankoop te doen. Door op een creatieve manier de lezer te laten zien dat je de lezer kent en begrijpt kun je de lezer stimuleren om tot actie te komen. Door copywriting kun je de verkopen op je website of blog enorm verhogen en is dus ook onmisbaar wanneer je wilt groeien. Daarnaast heeft copywriting ook een sterke invloed op de vindbaarheid binnen Google wat jou weer meer organische bezoekers oplevert. Je kunt voor het maken van je teksten een copywriter inhuren, wat veel extra kosten met zich meebrengt, maar het is natuurlijk ook mogelijk om zelf een top copywriter te worden met de Copywriting Cursus!

 

Copywriting Cursus

Heb jij als doel om betere teksten te schrijven, maar schrijf je nog niet effectief of commercieel genoeg? Wil jij weten waar je moet beginnen en vooral wat belangrijk is om op te letten bij het schrijven van goede content voor je website of ander kanaal? De juiste copywriting cursus kan jou helpen om te leren hoe je goede teksten schrijft van hoge kwaliteit en daarnaast ook hoe jij met je tekst jezelf op de kaart kunt zetten. Meer organische websitebezoekers én meer verkopen!

 

Met de Copywriting Cursus leer je hoe je voor eens en altijd woorden kunt inzetten om lezers te overtuigen. Maak de best verkopende teksten en laat jouw online onderneming groeien! Eric van Switch Online Marketing heeft met zijn jarenlange ervaring met copywriting al zijn kennis en ervaring gebundeld in een cursus die jou leert hoe je een tekst jarenlang voor je kan laten werken. Met onder andere een veel essentiële informatie, een stappenplan, patronen & technieken, bewezen templates en meer leer jij hoe je met de Copywriting Cursus de best verkopende teksten maakt.

 

Start vandaag nog voor maar liefst €97,- (excl. BTW) en maak een verschil met jouw teksten!

 

copywriting cursus

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen