Zoekwoorden onderzoek

Wanneer je een tekst gaat schrijven voor je website dan kun je er niet omheen. Zoekwoorden en zoekwoorden onderzoek. Een goed zoekwoorden onderzoek is enorm belangrijk en kan je website beter en sneller laten groeien. Je zal namelijk door het gebruik van de juiste zoekwoorden de organische bezoekers laten groeien op je website wat ook automatisch voor mee inkomsten kan zorgen. Maar wat zijn zoekwoorden precies, waarom zijn deze zo belangrijk voor je website en hoe vind je de juiste zoekwoorden?  

  • Wat zijn zoekwoorden?
  • Waarom zijn goede zoekwoorden belangrijk?
  • Short tail zoekwoorden
  • Long tail zoekwoorden
  • Hoe doe ik zoekwoorden onderzoek?
  • Tips voor goede zoekwoorden
  • Gratis zoekwoorden onderzoek

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn woorden die mensen gebruiken wanneer ze informatie willen opzoeken op het internet via bijvoorbeeld Google. Dit kan één woord zijn of een combinatie van meerdere woorden. Zoekwoorden worden gebruikt om beter vindbaar te zijn in Google en om ook de juiste doelgroep aan te spreken. Je wilt immers met je tekst wel de juiste mensen bereiken. Zoekwoorden kunnen hier goed bij helpen als je deze op de juiste manier inzet. Wanneer je namelijk niet de juiste zoekwoorden gebruikt is de kans groot dat jij geen bezoekers gaat krijgen door je tekst. Je hebt dan tijd gestoken in het maken van een tekst die uiteindelijk geen resultaten oplevert. Goed onderzoek doen naar de beste zoekwoorden voordat je de tekst gaat schrijven is hierbij erg belangrijk. Dit is belangrijk voor zowel de korte termijn als de lange termijn.

Waarom zijn goede zoekwoorden belangrijk?

Door de juiste zoekwoorden te gebruiken in je tekst kun je beter de juiste doelgroep aanspreken. Daarnaast kan Google door de zoekwoorden beter bepalen waar jouw artikel/ blog op de website over gaat. Jaren geleden kon je nog met een simpele tekst van 500 woorden al snel op de eerste pagina van Google terecht komen. Tegenwoordig moet de content die je plaatst van goede kwaliteit zijn omdat er vandaag de dag een stuk meer concurrentie te vinden is op het internet dan voorheen. Goede zoekwoorden worden daardoor steeds belangrijker in je tekst. Met zoekwoordonderzoek krijg je een beter inzicht in welke termen er precies gezocht wordt op het internet. Naast de zoekwoorden is het ook belangrijk om te kijken welke vragen mensen stellen over het onderwerp. Door hier inzicht in te krijgen weet je welke vragen of problemen er spelen rondom het onderwerp wat jij vervolgens mee kunt nemen in het schrijven van je tekst. Het allerbelangrijkste is dat je waarde biedt aan de lezer.

 

Bekijk bijvoorbeeld het artikel wat je nu leest. Je bent op dit moment op zoek naar meer informatie over zoekwoorden onderzoek. Wat zijn de meest gestelde vragen over dit onderwerp? Wat zijn zoekwoorden? Waarom is zoekwoorden onderzoek belangrijk? Hoe doe ik goed zoekwoorden onderzoek? Ben je op zoek naar tips of gratis handige tools? De belangrijkste vragen die mensen hebben over dit onderwerp zitten in één artikel gebonden. Het is natuurlijk aan het einde van dit artikel de bedoeling dat we de belangrijkste punten van het doen van zoekwoordonderzoek besproken hebben. Op die manier probeer je zoveel mogelijk waarde te bieden en iemand verder te helpen. Kwaliteit staat namelijk altijd boven kwantiteit in een tekst die je schrijft. Een tekst moet niet alleen draaien om de beste zoekwoorden, maar goede content van hoge kwaliteit is net zo belangrijk. We kunnen gemakkelijk de tekst volstoppen met goede zoekwoorden maar als de tekst inhoudelijk geen waarde levert heb jij als lezer er uiteindelijk niks aan het artikel te lezen. 

Short tail zoekwoorden

Met zoekwoorden onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden zijn vaak algemene woorden zoals fiets, kleding, vakantie, boeken, enz. De concurrentie op deze woorden is vaak heel hoog. Hoge posities behalen op Google is met short tail zoekwoorden daarom vaak erg lastig. Short tail zoekwoorden bestaan uit 2 woorden of minder. Doordat de concurrentie hoger is kun je beter kijken naar de long tail zoekwoorden. 

Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden bestaan uit 3 woorden of meer. Deze zoekwoorden zijn vaak het meest interessant voor je artikel/blog. Dit heeft meerdere redenen. Op long tail zoekwoorden zit vaak een stuk minder concurrentie. Daarnaast is het zo dat je gerichter je doelgroep kan bereiken. Wanneer je een artikel maakt met het onderwerp 'Wintersport Frankrijk' dan zal je zien dat de concurrentie torenhoog is en mogelijk veel bezoekers op je artikel zullen klikken die naar andere informatie op zoek zijn. Door specifiekere zoekwoorden te kiezen kun je hogere waarde leveren met je artikel/blog. In plaats van 'Wintersport Frankrijk kun je bijvoorbeeld beter kiezen voor: Wintersport Frankrijk dichtbij Nederland. De concurrentie op de combinatie van deze woorden is natuurlijk een stuk lager. Ook kun je een gericht artikel/blog schrijven voor een groep die hier specifiek naar opzoek is. Je zult met deze long tail zoekwoorden een grotere kans hebben om sneller betere posities te behalen binnen Google. 

Hoe doe ik zoekwoorden onderzoek?

Goed onderzoek doen naar de juiste zoektermen is enorm belangrijk. Je wilt natuurlijk dat de tekst die je schrijft goed scoort in Google, zorgt voor meer organische bezoekers en daarnaast ook meer verkopen oplevert. Maar hoe begin je en hoe kun je het beste goed zoekwoorden onderzoek doen? 

  • Splits het hoofdonderwerp op in kleinere onderwerpen. Bijvoorbeeld: Je website gaat over honden. Omdat het zoekwoord honden natuurlijk enorm veel concurrentie heeft is het niet aan te raden om dit als het zoekwoord te gebruiken voor je artikel/blog. Waar denk je aan bij het onderwerp honden?  Voeding, verzorging, speeltjes, vervoer, praktische hulpmiddelen, enz. Door het onderwerp honden te splitsen in onderwerpen die gaan over honden kun je gerichter zoekwoorden bepalen voor je tekst. 

  • Splits het onderwerp waar je over wilt schrijven nogmaals in kleinere onderwerpen. Heb je gekozen voor het onderwerp hondenspeeltjes? De term hondenspeeltjes is nog steeds heel ruim genomen en heeft ook veel concurrentie. Het is daarom belangrijk nog specifieker op het onderwerp in te gaan. Wil je gaan schrijven over: hondenspeeltjes voor puppy's, hondenspeeltjes voor een bepaald ras, hondenspeeltjes voor buiten, uitdagende hondenspeeltjes, enz. Door nog dieper op het onderwerp in te gaan kun je gerichtere zoekwoorden kiezen waar (veel) mensen op zoeken, maar die mogelijk weinig concurrentie bevatten. 

  • Bedenk welke zoekwoorden jij zou gebruiken bij het opzoeken van een onderwerp. Je moet natuurlijk ergens beginnen wanneer je start met het doen van een zoekwoord analyse. We blijven bij het onderwerp hondenspeeltjes. Wat zijn de zoekwoorden die jij in zou vullen als je hier naar op zoekt bent via Google? Gebruik je het woord hondenspeeltje, hondenspeelgoed of beste speelgoed voor honden? Door te bedenken welke woorden je zelf zou gebruiken heb je een beginpunt waar je mee verder kunt. Vanaf hier kun je namelijk op verschillende manieren er achter komen wat gerelateerde zoekwoorden zijn. Zo kun je zien of het zoekwoord wat jij hebt gekozen de minste concurrentie heeft of dat toch het gerelateerde zoekwoord meer kansen biedt. Gerelateerde zoekwoorden kun je inzien door bijvoorbeeld gebruik te maken van verschillende tools voor zoekwoord onderzoek of met de Google zoekmachine.

  • Maak gebruik van de Google zoekmachine. Via de Google zoekmachine kun je op meerdere manieren onderzoek doen naar zoekwoorden. Door het zoekwoord in te typen in de zoekbalk krijg je een lijst te zien van aanvullende woorden. Hierdoor krijg je meerdere ideeën die je eventueel kunt gebruiken voor je nieuwe artikel/blog. Je ziet dat met het woord hondenspeeltjes er meerdere aanvullingen zijn te vinden waar mensen naar op zoek zijn. Zo kun jij ideeën opdoen en op zoek gaan naar de zoekwoorden die jouw artikel gaan laten scoren.
Zoekwoorden onderzoek

 

  • Gerelateerde zoekopdrachten. Wanneer je in de zoekbalk het zoekwoord intypt dan krijg je de eerste 10 zoekresultaten te zien. Onderaan deze zoekresultaten vind je een kopje met gerelateerde zoekopdrachten. Hieruit kun je veel informatie halen. Zo weet je waar er nog meer naar gezocht wordt op het onderwerp waar jij op verder wilt. Bij de zoekwoorden hondenspeeltjes puppy krijg je dan bijvoorbeeld te zien: 'Puppy speelgoed voor in de Bench',  'Goedkope hondenspeeltjes', 'Puppy speelgoed kind', 'Puppy speelgoed goedkoop'. Door onderzoek te doen naar deze woorden kun je kijken welke zoekwoorden hoge volume hebben en daarnaast natuurlijk ook hoe hoog de concurrentie is. Door de Google zoekmachine te gebruiken krijg je meer inzicht in andere benamingen of combinaties van de woorden waarmee je wilt schrijven. Zo kun je mogelijk geschiktere zoekwoorden vinden dan de woorden waar je mee zoekt. 

zoekwoorden analyse

 

  • Maak gebruik van tools voor zoekwoord onderzoek. Er zijn diverse tools beschikbaar die je kunt gebruiken tijdens je zoekwoord onderzoek. In deze tools kun je een woord of een combinatie van woorden invullen en bekijken wat de statistieken zijn. Zo kun je opzoeken hoe vaak er per maand op een woord gezocht wordt, hoe hoog de concurrentie is, wie de concurrentie is, gerelateerde zoekwoorden, zoekwoord ideeën en meer. Je kunt een betaald abonnement afnemen voor een goede tool, maar mocht je in het begin nog niet hier in willen investeren dan zijn er ook gratis mogelijkheden. Daarover gaan we je meer vertellen!

Tips voor goede zoekwoorden

  • Maak gebruik van koopgerichte zoekwoorden. Heb je als doel om met jouw tekst meer verkopen te genereren? Dan is het gebruik van zoekwoorden met een koopintentie belangrijk om mee te nemen in je artikel/blog. Met het onderwerp hondenspeeltjes voor buiten kun je woorden verwerken als: 'Goedkope hondenspeeltjes voor buiten' of 'Hondenspeeltjes voor buiten kopen'. Door woorden te verwerken als goedkoop, kopen, huren of andere woorden met een koopintentie trek je de doelgroep aan die op zoek is naar het product of dienst en de intentie heeft om te kopen. Zo krijg je niet alleen bezoekers op je website die op zoek zijn naar informatie maar vergroot je ook de kans op meer verkopen. 

  • Ga op zoek naar de beste zoekwoorden. Maar wat zijn precies de beste zoekwoorden om hoog te kunnen scoren met jouw tekst? De beste zoekwoorden hebben een hoog maandelijks volume, een lage concurrentie en bevatten een woord met koopintentie. Een zoekwoord met deze 3 eigenschappen zorgen voor veel organische bezoekers met een hogere kans op verkopen. 

  • Doe ideeën op voor nieuwe artikelen/blogs. Doordat je tijdens je zoekwoord onderzoek regelmatig gerelateerde zoekwoorden te zien krijgt kun je nieuwe ideeën opdoen voor komende teksten die je nog gaat maken. Schrijf deze ideeën op zodat je meer inspiratie hebt voor de volgende teksten die je gaat schrijven. Je zult namelijk zoekwoorden of combinaties van zoekwoorden tegen gaan komen waar je zelf nog niet aan gedacht hebt, maar leuk en interessant zijn voor een volgend artikel. Houdt dit daarom tijdens het doen van je zoekwoord onderzoek goed in de gaten want het kan je veel nieuwe ideeën en kansen opleveren. 

  • Het is mogelijk zoekwoordonderzoek uit te besteden. Heb je liever hulp van een ervaren tekstschrijver en wil je zoekwoordonderzoek laten doen? Wanneer je wel je eigen teksten wilt schrijven maar hulp wilt bij het vinden van de juiste zoekwoorden dan kun je zoekwoorden onderzoek uitbesteden. Zo weet je precies welke effectieve woorden jij kunt gebruiken voor jouw tekst.

Gratis zoekwoorden onderzoek

Er zijn verschillende tools waar je gebruik van kan maken die je verder helpen bij het doen van goed zoekwoorden onderzoek. Een aantal van die tools zijn gratis of beperkt gratis te gebruiken. Wanneer je net start met het schrijven van teksten voor je website is het handig om deze tools te gebruiken. Het is mogelijk om een betaald abonnement op deze zoekwoord onderzoek tools te nemen maar wanneer je hier (nog) niet op wilt investeren kunnen de gratis mogelijkheden je zeker verder helpen. We nemen een aantal goede en vooral handige tools met je door!

 

  • Ubersuggest. Een goede tool voor zoekwoorden onderzoek is Ubersuggest. De tool is drie keer per dag gratis te gebruiken en heeft verschillende functies. Een aantal handige gegevens over de ingevoerde zoekwoorden die je op Ubersuggest kunt vinden zijn: hoe vaak er per maand op een zoekwoord gezocht wordt, zoekwoord ideeën, hoe makkelijk/ moeilijk het is om goede posities te krijgen binnen Google op het zoekwoord en meer. Het is een fijne tool die gemakkelijk werkt. Je voert het zoekwoord of een combinatie van woorden in en je krijgt een duidelijk overzicht met handige informatie. Het is bij Ubersuggest mogelijk een betaald abonnement te nemen voor meer functies en specifiekere informatie. 

  • Semrush. Een bekende en ook een hele goede alles-in-1 tool voor onder andere zoekwoordonderzoek is Semrush. Met deze tool kun je 5 keer per dag kosteloos informatie opzoeken over verschillende zoekwoorden. Doordat je gratis gebruik maakt van de tool heb je wel beperkte toegang maar dit levert alsnog waardevolle informatie op waar jij mee verder kunt. Via Semrush kun je allerlei gegevens inzien over een zoekwoord. Denk aan: zoekvolume, zoekwoord variaties, 

  • Semscoop. Zeker een goede tool om mee te nemen in je zoekwoordonderzoek. Nadat je jezelf geregisterd hebt kun je 5 keer per dag gratis, maar wel beperkt, gebruik maken van deze tool. Met deze tool kun je andere gegevens inzien dan bij bijvoorbeeld Ubersuggest en Semrush. Naast het zoekvolume en zoekwoord ideeën kun je ook de gegevens inzien van de websites die met hetzelfde zoekwoord op de eerste pagina van Google staan. Dit geeft je meer inzicht in de content van je concurrentie waardoor jij gerichter kunt gaan schrijven. Je krijgt te zien hoe lang de tekst van de concurrent is, wat de domein autority is, hoeveel backlinks de concurrent heeft en hoe lang de website bestaat. Met deze informatie weet je wat er nodig is om dit te kunnen evenaren. Heeft de top 5 allemaal een artikel van boven de 2500 woorden? Dan weet je dat de kans klein is dat je met een artikel van 1200 woorden je concurrentie voorbij gaat.  Houdt wel in gedachten: kwaliteit van de tekst is altijd belangrijker dan kwantiteit. 

  • Answer the public. Met Answer the public kun je naast zoekwoorden ook zien welke vragen mensen intypen op Google wanneer ze opzoek zijn naar een bepaald onderwerp. Door duidelijk inzicht te krijgen in de vragen die mensen hebben over het onderwerp kun je betere content schrijven. Je wilt immers aan het einde van je artikel/blog de vraag beantwoord hebben waar diegene naar opzoek is. Bekijk welke vragen het meest gesteld worden en neem deze mee in het schrijven van je tekst. De tool is enkele keren per dag gratis te gebruiken. 

  • Also Asked. Met Also Asked kun je voornamelijk de vragen opzoeken die mensen hebben rondom het gekozen onderwerp. Dit is zoals we eerder besproken hebben belangrijk voor de waarde die je moet leveren met een stuk tekst. Je wilt met je artikel mensen verder helpen. Hierbij kunnen de vragen die het meest gesteld zijn jou verder op weg helpen met je artikel/blog. 

.

Geen artikel missen? 

Ontvang de nieuwste artikelen via de e-mail met handige tips voor een succesvolle online business

 

 

* Privacy van gegevens gegarandeerd


Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen